DIAGNOZA NEUROPSYCHOLOGICZNA


Rola badań neuropsychologicznych 

we współczesnej diagnostyce



Rozwój badań neuropsychologicznych

Historycznie, diagnoza neuropsychologiczna skierowana była przede wszystkim 
do osób ze schorzeniami neurologiczymi, osób po uszkodzeniach mózgu wskutek 
urazów lub udarów. W latach 60. ubiegłego wieku, kiedy o technikach 
obrazowania pracy mózgu nikt jeszcze nawet nie myślał, badanie 
neuropsychologiczne było najczulszym narzędziem określania zakresu obszarów 
mózgu objętych zmianami neuroanatomicznymi. 
Rozwój testów neuropsychologicznych związany jest z badaniami nad afazją, 
czyli zaburzeniem bądź generowania mowy (trudności z wypowiadaniem) lub 
rozumienimowy. Badania zostały rozpoczęte przez lekarzy Broca i Wernickego 
już w XIX wieku nad poszukiwaniem ośrodków w mózgu związanych 
określonymi funkcjami umysłowymi. 
Paul Broca opisał przypadki kliniczne osób, które po uszkodzeniu bocznej 
powierzchni płata czołowego lewej półkuli (w obrębie tylnej części dolnego 
zakrętu czołowego lewego) traciły zdolność wypowiadania się. 
Do tej pory ta część mózgu nazywa się “ośrodkiem ruchowym mowy Brocka”. 
Z kolei, Carl Wernicke opisał przypadki kliniczne osób, które utraciły zdolność 
rozumienia mowy (własnej i innych osób) po uszkodzeniach bocznej 
powierzchni lewego płata skroniowego (w tylnej części górnego zakrętu 
skroniowego lewego)Ten neuroanatomiczny obszar do dziś nosi nazwę 
okolicWernickego.




W XX wieku wyniki badania neuropsychologicznego, które dokonywało oceny 
funkcji poznawczych pacjenta (ekspresja mowy, rozumienie mowy, pamięć, 
uwaga itp) wskazywały dysfunkcje poznawcze, które wiązane były z 
uszkodzeniem konkretnych obszarów mózgu. Ani badanie EEG, ani rentgen głowy 
nie były w stanie dostarczyć tak szczegółowych informacji o funkcjonowaniu 
poznawczym pacjenta oraz stanie jego mózgu.

Badania neuropsychologiczne w XXI wieku

Na przełomie XX i XXI wieku powstało wiele technik neurobrazowania, a wśród 
nich najbardziej rozpowszechnione: tomografia komputerowa (TK) oraz rezonans
 magnetyczny (MRI). Jakkolwiek techniki te potrafią wykryć zmiany w budowie 
tkanek miękkich mózgu i są bardzo przydatne w diagnozowaniu guzów, zmian 
rozrostowych, udarów, chorób demienilizacyjnych i otępiennych, to nie określają one 
jak głębokie są deficyty poznawcze w funkcjonowaniu pacjenta. Z kolei, badanie 
czynnościowe mózgu takie jak funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI)pozwala 
na określenie funkcji mózgu, lecz jest badaniem bardzo pracochłonnym, wykorzystuje
bardzo drogą aparaturę, w związku z czym znajduje zastosowanie przede wszystkim w
badaniach naukowych a nie w praktyce diagnostycznej.   
Badanie neuropsychologiczne, choć utraciło już istotną funkcję lokalizacji uszkodzeń 
w mózgu, nadal pozostaje jedynym narzędziem pozwalającym określić zakres deficytów
funkcjonalnych u dzieci i dorosłych oraz wychwycić dyskretne zmiany.
Określenie deficytów poznawczych u dzieci w normie intelektualnej jest wielką 
pomocą w programowaniu sposobów uczenia pomocnych w przezwyciężaniu 
trudności szkolnych takich jak trudności z czytaniem i pisaniem, zaburzenia mowy,
uwagi, nieporadność ruchowa itp. Badanie neuropsychologiczne dzieci powinno 
być zawsze poprzedzone testami ogólnorozwojowym, określającymi ogólny 
poziom rozwoju dziecka. 
Obniżenie poziomu funkcjonowania poznawczego u osób w normie intelektualnej 
może wskazywać na uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego (udary, urazy oraz 
choroby neurologiczne) lecz również może być dobrym predykatorem pierwszego 
psychotycznego epizodu. Wynikbadania neuropsychologicznego często
wykorzystywane są do diagnozy różnicowej w przebiegu chorób psychicznych 
(depresja, schizofrenia) oraz zaburzeń otępiennych.




Cel i procedura diagnozy neuropsychologicznej

Od funkcji poznawczych zależy wiele aspektów codziennego życia człowieka
które są zróżnicowane indywidualnie, społecznie i ekonomicznie. Diagnoza 
neuropsychologiczna pomaga w procesie diagnostycznym oraz pozwala na 
przedstawienie rzetelnej opinii o stanie zdrowia i funkcjonowaniu pacjenta dla 
pracodawcyZUS lub sąduNa diagnozę neuropsychologiczną składa się: 
  • analiza dokumentacji osoby 
  • ustalenie obszarów dysfunkcyjnych
  • przeprowadzenie prób klinicznych lub/oraz testów neuropsychologicznych
  • sformułowanie diagnozy neuropsychologicznej uwzględniającej zalecenia terapeutyczne
  • ewentualne dalsze postępowanie diagnostyczne 
  • zaplanowanie treningu neurorehabilitacyjnego
  • ocena rezultatów terapii
Istnieje wiele testów neuropsychologicznych, które adresowane są do różnych 
obszarów funkcjonowania poznawczego, które szczególnie ulegają zaburzeniu 
po uszkodzeniach mózgu w wyniku urazu bądź procesu chorobowego 
i przyczyniają się do codziennych problemów w funkcjonowaniu chorego. 
Badania koncentracji uwagi, różnych rodzajów pamięci, mowy, zachowania 
nabytych umiejętności (np. liczenia, czytania, rozumienia stosunków 
przestrzennych, koordynacji wzrokoruchowej, rozpoznawania osób) należą 
do repertuaru badań podstawowych. Jednakże, ilość przeprowadzonych testów 
lub prób eksperymentalnych oraz analizowanej dokumentacji, dobór testów, 
w każdym badaniu, powinna być dostosowana do potrzeb oraz indywidualnych
 problemów osoby. 
Trening neurorehabilitacyjny polega na wzmocnieniu funkcji poznawczych, 
a szczególnie funkcji wykonawczych: przełączanie pomiędzy wykonywanymi 
zadaniami, pamięć oraz wykonywanie skomplikowanych (np. podwójnych) zadań
Skuteczny jest zarówno trening behawioralny (klasyczne lub komputerowe 
wykonywanie zadań) jak i bezpośrednia neuromodulacja (np. neurofeedback).

W przypadku postępujących procesów chorobowych lub długotrwałej 
neurorehabilitacji ważne jest wykonywanie badań kontrolnych przy użyciu 
porównywalnych metod diagnostycznych, np. różnych wersji tego samego testu. 
Zaleca się więc wykorzystywanie do badań testów dostępnych i używanych 
powszechnie przez wielu specjalistów w danym kraju. 

Podsumowanie

Badanie neuropsychologiczne pomaga wykryć bardzo dyskretne deficyty 
w funkcjonowaniu poznawczym, czyli drobne zmiany zauważane tylko 
przez samego pacjenta, albo jego najbliższe otoczenie (które go dobrze zna 
i zauważa zmianę). 
Na badanie neuropsychologiczne zazwyczaj kierują neurolodzy, psychiatrzy 
lub psycholodzy. 

Jeśli odczuwamy pogłębiające się problemy z pamięcią, trudności ze skupieniem 
uwagi, czy uporczywe gubienie się w dobrze nam znanej lokalnej przestrzeni - 
warto przed wizytą u tych specjalistów, sprawdzić (w badaniu neuropsychologicznym), 
czy zmiany, które odczuwamy są niepokojące. 
Jeśli o powyższych problemach przypomina nam kolejny raz bliska nam osoba - 
należy bezwzględnie umówić się z neuropsychologiem.
Site Meter